står öppet för såväl konstnärliga som akademiska forskare, verksamma vid eller utanför de akademiska institutionerna. Seminariet har ett "editorial board" som består av författarna till titlarna i vår skriftserie.Forskarseminariet samlas till helgträffar med utgånspunkt i aktuella forskningsprojekt. Seminarierna hålls på olika platser i Stockholm. FSL:s forskarseminarium stöds av Svenska Akademien.

söndag 29 november 2015

PERFORMATIV KRITIK - Öppna redovisningar

Deltagarna i kursen Performativ kritik visar upp och diskuterar sitt arbete. Torsdag 10/12 kl. 15.00-17.30. Lokal: Teater trean T-huset, Stockholms dramatiska högskolm. Valhallavägen 189, Stockholm

VÄLKOMNA!

Deltagare
Harpa Dögg Kjartansdóttir (f.1982) är konstnär från Island som bor och arbetar i Stockholm. Nyutexaminerad från Master i bildkonst/fri konst på Konstfack. Hon fick sin B.A. i fri konst från Islands konsthögskola 2007 och B.A. i konstpedagogik under 2009. Harpas arbete manifesteras i form av temporära rums- och kontext-specifika installationer, montage och objekt som spänner över en mängd olika material och skalor, från stora strukturer till små detaljer. I sitt konstnärliga undersökande är hon intresserad av hur vi tolkar världen genom system, rutnät, kategoriseringar, kunskapssyn och språk. I genom hennes arbetsprocess, (forskning, abstraktion, experiments) undersöks att se det välkända på nytt sett. Hemsida: www.harpakjartans.com

Cecilia Hansson: Du ljuder genom mig, jag blir aldrig mer densamma.Wien som inte släpper greppet om mig. Hur ska jag förstå det? Behöver jag förstå? Första gången jag kom till Wien var det som att komma hem och sedan har det bara fortsatt. Men är det den historien jag vill berätta? Eller finns det en annan, kanske flera?
Cecilia Hansson är författare och översättare från tyska. Hon debuterade 2002 med Revbensdagar, morgnar (Modernista). Hennes senast utgivna diktsamling är Loveprosjekt (Oktober forlag, 2009), skriven tillsammans med Inger Bråtveit. Hemsida: http://www.ceciliahansson.com

Frida Sandström: ”VarAndra” – En kommunikativ gränsvistelse där det är möjligt att ställa frågor till situationer som vi bär med oss och återkommande reproducerar. Finns det alternativ, och hur kan de i så fall föreslås utan att själva bli normerande i sammanhanget? Genom samtalsstrukturer med koreografiska och tidsmässiga förskjutningar, kommer vi i stället för att underordna oss sociala tillstånd, markera och tala om, kanske omforma dessa. Allting i ett sammanhang där var deltagare medverkar av egen vilja, och avbryter av densamma.
Frida Sandström, f. 1990, är konstnär, skribent, och utbildad journalist. Hon skriver essä, kritik och journalistik i bland annat Paletten, Kunstkritikk och Feministiskt Perspektiv. Rör sig i skrivande samarbete med Moa Franzén och Caroline Tarraci, med vilka hon är gästredaktör för tidskriften KRITIKER. Ingår i det pågående samtalet KAPOFF – likecommentshare tillsammans med Angelica Falkeling. Studerar första året på mastersprogrammet Nya performativa praktiker, vid Stockholms konstnärliga högskola.

Jolin Slotte: Eventuella biverkningar – ett arbete form av video, ljud, text och kropp.
Jolin Slotte är författare, född 1977. Skriver prosa, lyrik, dramatik och lättläst. Jobbar tillsammans med bildkonstnär Pauliina Pesonen med det tvåspråkiga projektet Sublima tolkningar. Hemsida: http://subliimittulkinnat.tumblr.com.

Tanja Tuurala: Tänkandets koreografi – kan vi tänka oss en gemensam koreografi? (De inbillade gälarna).
Tanja Tuurala
är dansare, koreograf och danspedagog. Hon arbetar, skapar och lever med dans på ett flertal sätt och har under senare tid i sitt skapande varit intresserad av vad en trivial koreografi är och vilken roll den spelar. Ett tänkande, ett görande, en dadaism.  Hemsida:

Sylvia Naimark: är bildkonstnär, målare med utbildning från Konstfack i Stockholm och Bezalel Academy of Art i Jerusalem. Hemsida: http://www.sylvianaimark.com

Felice Rova: Är skribent bosatt i Stockholm. Hon har läst litteraturvetenskap och estetik vid Södertörns högskola. Under hösten har hon vid Performativ kritik arbetat med sin lyrik, men också i sina undersökningar närmat sig filmmediet: text som bild, bilden som text. I sitt projekt utforskar hon väggen som yta, men också som gräns; rummet i vardande och i tillslutelse och vidare, rummet som konsumtionsyta och väggar som icke-kommunicerbara medier.