Text att läsa inför FSL:s seminarium den 6 mars
Texten nedan kan med fördel laddas ned och skrivas ut som pdf här: https://drive.google.com/file/d/0B8M_mYqHqwntSmQ0UVlYWGo5YTQ/edit?usp=sharing
_______
Texten nedan kan med fördel laddas ned och skrivas ut som pdf här: https://drive.google.com/file/d/0B8M_mYqHqwntSmQ0UVlYWGo5YTQ/edit?usp=sharing
_______
Magnus
William-Olsson
SEMINARIET
SOM TANKEFORM
Ett
av Sapfos vackraste fragment rymmer ett par strofer som lyder:
Abanthis, nu ber jag dig,
tag upp din lyra och sjung om Gongyla,
den sköna, tills åtrån ånyo fladdrar
omkring dig.
Ty hennes klänning hetsade upp dig när
du såg den, och jag gläder mig, för själva
Kyprogyneia, evigt rena, förebrådde
Många har spekulerat kring det sammanhang
dikten tecknar. Handlar det om en kvin-nornas motsvarighet till de symposier
som flera manliga diktare, inte minst Sapfos samtida landsman Alkaios,
adresserar? Den tvåtusen femhundraåriga Sapforeceptionen visar att sådana
spekulationer oftare reflekterar analytikerns idéer, begär och fördomar, än
historiska förhållanden. Och det är inte heller den historiska Sapfo som
intresserar mig här, utan den uppmärksamhetsform som fragmentet gestaltar och
erbjuder. [2]
Låt oss pröva de noder och förbindelser som bär
upp uppmärksamhetsrummet. Vilka adresserar och vilka adresseras?
Först måste man givetvis beakta att det rör sig
om en dikt. Och en dikt är det alltid någon som uttalar, och alltid någon som
lystrar till (i vår tid rör det sig ofta om samma person eftersom vi vanligen
läser tyst för oss själva).
Sedan har vi en implicit första uttalare, som
jag brukar kalla signaturen (här signaturen ”Sapfo”), och som alla som läser
dikten har del i. [3]
Sedan har vi förstås den som för ordet i
dikten, hon som börjar Abanthis, nu ber jag dig”. Med henne öppnas det fiktiva
uppmärksamhetsrummet som alltid också är en läsakts-allegori i det att rummet
gör oss uppmärksamma på vårt uppmärksammande och dess möjligheter. Hon – låt oss kalla hennes ”den fiktive
Sapfo” – riktar sig till Abanthis och påminner denne om hur hon en gång såg en
tredje kvinna, Gongyla, och lät sig hetsas upp av hennes klänning. Det att
Abanthis erinrar sig detta kommer, tror den fiktive Sapfo, få åtrån att (liksom
klänningen) fladdra kring henne. Och detta fiktiva uppmärksamhetsrum, så mättat
av sinnlighet (sången, synen, åtrån, rytmen och taktiliteten), länkas slutligen
till ett långt större sammanhang genom den eskatologiska adressen, Gudinnans
möjliga upp-märksammande.
Jag tänker mig att den uppmärksamhetsstruktur
som här framvisas och upprättas är en möjlig utgångspunkt för att tänka kring förutsättningarna
för seminariet som tankeform.
*
Vi lever slutfasen av uppmärksamhetskrisens
epok.[4]
Den har på många vis förändrat tänkandets, konstens och kritikens villkor.
Förmågan att presentera mycket information för en flyktig och otålig uppmärksamhet
har blivit viktigare. Kritiska genrer som ”för-medling”, ”briefing”, ”länkning”,
”tips” och ”citat” har vunnit mark från genrer som kräver långsam, noggrann och
eftersinnad uppmärksamhet.
Krisen blir synlig på många nivåer och i många
sammanhang. I den akademiska världen har vi till exempel fått en närmast
industriell form av konferens- och seminarieverksamhet där grupper av ofta
ytterst kunniga personer från världens alla hörn på trettio minuter plus femton
minuters frågestund inför varandra försöker förmedla år av tankemödor. Men det
som ur ett informationsekonomiskt perspektiv förefaller effektivt, ter sig ur
ett uppmärksamhetsekonomiskt som huvudlöst slöseri.
*
I tjugofem års tid har jag ägnat mig åt att
arrangera seminarier. För mig har det varit ett sätt att söka en genklang åt
mina egna tankar, men också att förlora mig i andras. I lyckliga stunder har vi
vid dessa seminarier på en gång artikulerat tankar, erfarit tänkandet och
överskridit det. Långt oftare har dock sammankomsterna stelnat i det gemensammas
särskilda grimaser, av oupplösliga motsättningar, av stumhet, av
maktförhållanden, av bristande uppmärksamhet och brusten tillit.
När jag var ung och spelade improvisationsmusik
i olika konstellationer erfor jag likartade dynamiker, sällsynta stunder av
aktualiserad uppmärksamhet och långa timmar av hjälp-lösa försök att komma ur
ett slags spindelvävsmönster av determinanta sätt, svars-strukturer som bara tömde fraserna och ljuden på
incitament, försök att ”komma ut” eller ”vidare” som bara återförde oss som
spelade till upp-repningar och tama variationer av redan gjorda erfarenheter
och tankar. Jag tror att många som verkat i och genom någon form av ensemble
känner igen sig i sådana erfarenheter. Och ändå är det nästan alltid värt att
fortsätta försöka. Förmågan att ”påta i askan”, att liksom ge upp ansatsen och
håglöst syssla med förlustens spår, är, har jag lärt mig, en av seminariets och
ensemblespelets avgörande förmågor. Att uthärda tystnaden, genansen,
oförsonligheten och främling-skapet. Att ”ge fan i” och ändå inte bryta upp.
Men finns det alls ett gemensamt tänkande som
inte är ett enskilt tänkande genom och i kraft av andra? Från Herakleitos, till
Augustinus, från Descartes till María Zambrano och Gilles Deleuze har det gång
efter annan hävdats att tänkandet är en-samt. Dess kritiska och förändrande
kraft har sitt ursprung i det enskilda, även om tankarna genom sam-tal
studsande mot varandra kan finna vägar framåt. I gengäld beskrivs det handlande
som förmår förändra vanligen som beroende av det gemen-samma. Modellen för den
förra idén är förstås dialogens
tvåsamhet och tvetydighet, delandets och söndrandets till-samman. [5]
Medan modellen för den senare ofta är kroppen och lemmarnas förhållande till
varandra under skallens ledning. När alle-samman står fram så som en kropp av
organ, sinnen och lemmar i hjärnans (medvetandets, jaget, etc.) sold, kan vi
hoppas förändra världen. I denna ledsamma metaforik framhärdar revolutioner,
arméer, statsskick, org-anisationer, familjer, lärosäten, konferenser och
företag.
Hur
skulle ett gemensamt tänkande kunna uppstå bortom sådana tvingande metaforiker?
Ett gemensamt tänkande som inte tar sin utgångspunkt i det redan tänkta, utan i
beredskap till tanke?
Vore det kanske möjligt att seminariet, liksom
den musikaliska ensemblen, ur lyssnandet kunde ge uttryck åt en klang, åt ett gemensamt ljudande, ett
”sound”?
Inom
musiken brukar samklang betecknas med termen ”ackord”, ett ord som etymo-logiskt
faller åter på latinets cordis ”hjärta”.
Till hjärtat – ”a-cordis”. Hjärtat
skall då förstås som känslans muskel. Ackordet är en ”stämning” ett resultat av
att man ”stämmer sig samman” (jfr tyskans ”stimme” och ”stimmung”, ”ein lied an-stimmen”,
etc.), men hjärtat är också pulsens muskel vilken erbjuder det taktfast
syn-krona, det slags gemenskap som består i ett
”tätt-invid-varandra-i-samma-tid”.
Ty gemensam
är ingen i frihet. Gemenskap är alltid att lyda under deltagandets ömse-sidighet.
Denna lydnad under det ömsesidiga deltagandet har sin kanske mest ursprungliga
form i måltiden. Och måltidens gemenskap har sin grund inte i samtalet, utan
just i lyssnandets ömsesidighet. Franz Rosenzweig
reflekterar kring detta i Stern der
Erlösung: [6]
[A] meal together always means a real, realized and active community; in
this wordless mutuality in itself of the meal is taken mutually, the mutuality
is presented as a real mutual participation animated in life.
Where a meal is taken
together, there such mutual participation exists. It is so in the home, but so
too in monasteries, lodges, casinos, associations. And where mutual
participation is lacking, as in classrooms or even in just university lectures,
or even seminar practices, it does not exist, although the foundation of mutual
participation, the mutual listening, is indeed by all means here.[7]
Det grekiska symposiets gemenskap är en
måltidsgemenskap, en kommunion. Ordet symposion
(av syn ”samman” potis ”drinkare”) betyder gästabud. Företeelsen var under tidig
grekisk historia en av flera reglerade undantag från andra former av
socialitet, men ut-vecklades genom antiken och fann i det klassiska Aten den
form som vi – tack vara författare som Platon och Xenofon – känner bäst till.
Troligen fanns dock en stor variation i hur man höll symposier, inte bara över tid
utan också i anslutning till lokala vanor och traditioner.[8]
Jag föredrar, som antytt, att tänka på det som en upp-märksamhetsform, ett ”gemensamt”
byggt inte på dia-log, på sägandet
och ordet, utan på uppmärksamhetens alla förmågor och konster vilka har sin
grund i det Rosenzweig kallar ”a wordless mutuality in itself”.
Den arkeologiska skatten av grekiskt vasmåleri
rymmer en lång rad symposieskildringar. Där gestaltas symposiet oftast som ett
slags utbytets gemenskap; musikaliskt, sexuellt, poetiskt, dansant,
intellektuellt, kulinariskt. Människor tydligt vända mot eller från vara-ndra.
Men som allt måleri verkar det först i kraft av någon som betraktar det.
Betraktandet är alltid ett av dess viktigaste ämnen. I så mening svarar
betraktaren av dessa vasmålningar mot den eskatologiska adressaten i Sapfos
fragment ovan. Den vars potentiella betrak-tande, ur ordlösheten, ger ”ömsesidighet”.
Vid måltiden sitter alltid denne med vid bordet. I den sympotiska seminarieform
vi försökt utveckla på FSL brukar jag tänka på denne frånvarande, eskatologiska
adressat, som ”ryktet”. Den uppmärksamhet inför vilken allt står på spel.
Men seminariet, det sympotiska seminariet,
beror av att uppmärksamheten görs present, att den uppmärksammar sig själv i
hållningar, miner och gester men också i tolkningar av det framförda. Att stå
fram som lyssnande. När seminariet är lyckosamt som uppmärk-samhetsform ter det
sig för den enskilde som svarande på den ännu inte artikulerade frågan.[9]
*
I boken Läsningen
föregår skriften – poesins aktualitet försöker jag utveckla en poetik på
upp-märksamhetens grund.[10]
Poesin – i boken definierad som
”språket i dess högsta potens, för någon”
– framstår där som tänkandets förutsättning och möjlighet, i konkurrens med
filosofin. Men vad menar jag då med ”tänka”? Jag menar inte begreppsliggöra,
jag menar inte det dialogiska förnuftets distinktioner, utan tänka i betydelsen göra plats för
tanken; forma uppmärksamheten så att tänkandet kan aktualiseras i dess möjliga
mångfaldighet.
Jag vill kalla det för ett kritiskt tänkande om
vi med ”kritik” menar urskiljandets och avgörandets akter.[11]
I denna mening är kritiken, det kritiska tänkandet, konstitutivt för alla
konstarter, för själva konsten i dess formande, eftersom det handlar om att
oscillerande mellan positioner urskilja
och döma. Utgångspunkten i
uppmärksamheten tillåter oss att förstå detta formande som ett väsensarbete;
arbetet att öva sin sensibilitet i alla kroppsliga och kognitiva register, så
att man förmår forma en uppmärksamhet som kan aktualisera verket i dess
komplexa möjligheter.
Det är ur denna insikt och erfarenhet
seminariet står fram som tankeform. Det handlar inte om utbyte av mening och
idéer. Det handlar aldrig om att undervisa och undervisas. Det handlar inte
heller om att göra sig förstådd eller att förstå. Det handlar om att forma en
uppmärksamhet vilken ger tänkandet den omdömes- och urskiljningskraft som låter
det komma till uttryck i sitt formande.[12]
I såväl Platons som Xenofons
symposieskildringar kan man söka en utgångspunkt för en sådan
uppmärksamhetsform. Symposiet som det där framträder erbjuder ett schema
snarare än en dramaturgi. Det finns en ordning (som därför kan brytas).[13]
Det finns förväntningar i olika register; sinnlighet, skönhet, kunskap,
njutning, etc. Det finns ett löfte för den enskilde om att bli till, förvandlas
och stå fram. De närvarande lyder under ett ömsesidigt deltagande på måltidens
grund. Det erbjuder rusets möjlighet. Ryktet deltar i festen.
I en sådan uppmärksamhetsform är tankens
föremål inte oviktigt men ändå underordnat. Nästan vilket ämne som helst visar
sig vara tänkvärt eftersom det är den gemensamma förmågan att förvalta och
förvandla, att forma tänkandet, som är det centrala.
I sitt kunskapande liknar detta slags
seminarier mera teatern, dansen och musiken än skolans och universitetens
kunskapsformer.[14]
Om de senare präglas av ett dialogisk, kommunikativt och förmedlande
kunskapande präglas symposiet snarare av perform-ativitet. I så mening har det
sympotiska seminariet festens form. Det gestaltar sig som ett verk.[15]
Enkelt uttryck gör det sig i sitt formande föreställningar om sitt utanför och
sitt efteråt. Liksom alla fester drömmer det om att gå till evigheten.
*
Jag brukar argumentera för att konsten när den
nu med accelererande fart låter sig akademiseras, bland annat i hägnet av
fenomenet ”konstnärlig forskning”, inte kan överta det institutionella,
vetenskapliga och filosofiska kunskapandets apparat. Om konsten skall
formalisera sitt kunskapande måste den teoretisera, men det är möjligt bara i
kraft av en grundlig revision av den traditionella kunskapsteorins begrepp och
traditioner med utgångspunkt i konsternas egna sätt att kunna och veta, dess
egna kunskapstraditioner och vokabulärer.[16]
Det gäller också dess tanke- och
kunskapsformer. Jag tror att sådana former bör utvecklas med utgångspunkt i
begreppet uppmärksamhet. Det antika
symposiet erbjuder här en form att utgå ifrån. Men lika viktigt är
utgångspunkten i begreppet kritik.
Och då menar jag kritik i betydelsen ”urskilja” och ”döma”, förstådd som en
avgörande akt i allt konstnärligt kunskapande, men också kritik i meningen
filosofisk och estetisk kritik, den kritik som genom att uttolka och värdera,
beskriva och konceptualisera, syftar till att förstå och förändra. För den
senare kritiken är offentligheten förutsättning och utgångspunkt. Seminariet
som tankeform måste därför, menar jag, verka i och genom offentligheten.
Förstått som tänkande aktualiseras det inte endast i deltagandets ömsesidighet,
i sitt skeende, utan lika mycket när det upplösts och så som ett verk står fram
som föremål för samtal, uttolkning, omdöme och värdering.
Platons Gästabudet
framställs just som ett sådant samtal om symposiet som offentligt verk.
Berättelsen återges som en anekdot återberättad åratal efter att det faktiska
gästabudet ägde rum.[17]
Symposiet har alltså tagit plats som anekdot i offentligheten, där det långt
bortom det ömsesidiga deltagandet är utelämnat åt alla och ingen, reflektion
eller avfärdande, beundran eller hån. Men också det återberättade gästa-budet
slutar i upplösning. Några i sällskapet ger sig av, andra faller rusiga i sömn
och Sokrates lämnar till slut festen med ryktet i släptåg.
Det är, som jag ser det, ett decisivt moment.
Symposiet förstått som en konstnärlig tankeform inte bara skiljer sig i sitt
kunskapande från det dia-logiska förnuftets utgångspunkter, begrepp och själva
apparat, den beror också av det. Om konsten skall kunna formalisera sitt
kunskapande, och vinna legitimitet som akademisk kunskapsform, måste den avböja, och kan inte avböja, det slags tänkande vi i
antikens efterföljd kallar filosofi.
[1] Sapfo,
Dikter och fragment FIB:s Lyrikklubb, Smedjebacken, 1999.
[2] Uppmärksamhetsbegreppet har under många
år varit centralt i diskussionerna i FSL. Seminariet bedrev under tre år ett
projekt med titeln ”Uppmärksamhetens former” som lade grunden till ett helt
tänkande, synligt till exempel i böckerna Ariel/Litterär kritik [1): Läsningen föregår skriften – poesins
aktualitet av Magnus William-Olsson, Ariel/Litterär kritik [3]: Performativ kritik (ed. Magnus
William-Olsson) och Ariel litterär kritik [4]: Och de såg att de var nakna – om skam och beskydd av Kari Løvaas.
[3] Vi läser alltid författaren som
författare, också då en dikt uppträder anonymt. I Sapfos fall är den särskilt
komplicerad eftersom hennes texter är resultat av omfattande filologiska
överväganden som alltid kan prövas och ifrågasättas. Men signaturen (av
latinets signare ”märka”) är alltid
det märke genom vilket vi ges
tillträde till dikten.
[4] Uppmärksamhetskrisen är förbunden med
digitaliseringen. Det sägs ofta att vi lever i en informationsekonomi. Men
ekonomi brukar ju definieras som ”konsten att hushålla med begränsade resurser”
Information är dock i vår tid en allt annat än begränsad resurs. Tvärt om, vi
drunknar i den. Den begränsade resursen
i informationssamhället är istället uppmärksamhet. Begreppet
”uppmärksamhetsekonomi” har blivit ett centralt verktyg när vi i FSL försökt
teoretisera och förstå informationssamhället och offentligheten. När
digitaliseringen på kort tid tillgängliggjorde enorma mängder av lättåtkomlig
information reagerade nästan alla av oss med att slösa vår begränsade
uppmärksamhetsresurs vilt och kaotiskt. Nu börjar de flesta av oss långsamt att
lära oss att klokare använda vår uppmärksamhet i enlighet med våra nyvunna
möjligheter. Vi har tillägnat oss förmågor som ”scanläsning” och
”multitaskning”, men vi börjar också i allt högre utsträckning återvända till
den långsamma och noggranna uppmärksamhet som t.ex. poesi liksom mycket annan
konst och annat tänkande förutsätter. Se vidare Richard Lanhams The Economics of Attention, Style and
Substance in the Age of Information, University of Chicago Press, 2006,
[5] grek. dia-logos ”genom-ord” till dia-legein
(”genom – säga, tala”). Men dia betyder också ”isär” och legein ”att plocka” och ordet dialegein har även betydelsens av att
”särskilja, söndra”. Förledet dia är
förstås en variant av di (besläktad
med bi) som har betydelsen av ”två,
tve”, etc.
[6] Tyskan har liksom svenskan flera
alternative för att uttrycka detta särskilda tillsammans. Gemenskap
(Gemeinschaft) men även det latinska ”Kommune” finns att tillgå. Såväl det
germanska som det latinska ordet faller ytterst åter på indoeuropeiskans kom-moini
där kom betyder ”med, invid” moini betyder ”allmän, kollektiv”.
[7] The Star of Redemption, transl., Barbara E Galli, The University of Wisconsin Press, 2005.
s. 335
[8] En djuplodande genomlysning av
symposiet som företeelse, motiv och fenomen ges i boken Sympotica – a Symposium on the Symposion, Oswyn Murray (Red.),
Clarendon press, Oxford, 1990.
[9] Se min föreläsning ”Denna oroligt
uppmärksamma ensam-med-mig-själv-polska i mörkret”, Methodos – Konstens kunskap,
kunskapens konst, Ariel/Litterär kritik [5], 2014,
[10] Ariel/Litterär kritik, Knopparp, 2011.
[11] Ordet kritik faller åter på grekiskan kritikos ”bedöma” och krinein ”avgöra, urskilja”
[12] Om verbet forma existerade som inkoativ
(”formna”)skulle det lämpa sig här. Inkoativa verb
anger ju inträdandet i, eller övergången från ett tillstånd till ett annat. Det
vill säga skeendet i dess skeende. Till exempel: ”mulna”, ”klarna”, ”härskna”,
”svartna”.
[13] Ordningen består i antalet deltagare
(aldrig mer än 30), deltagarnas kön, sociala rang och ålder, aktiviteternas
följd (från ankomst till upplösning), etc. Se vidare op. cit., Oswyn Murray
(Red.)
[14] Under antiken var symposiet ett
kunskaps- och bildningssammanhang som tydligt skilde sig från undervisningens paideia och akademeia. Se Manuela Tecusans ”Logos Sympotikos. Patterns of the irrational in Philosophical
drinking” op. cit., Oswyn Murray
(Red.)
[15] Jfr Hans-Georg Gadamers Die Aktualität des Schönen - Kunst als Spiel, Symbol und Fest,
Reclam, 1977
[16] En sådan revision är till exempel
nödvändig av just begreppen ”form”, ”metod”, ”begrepp”, ”teori” och ”kunskap”.
[17] Texten börjar med att berättaren Appollodros
blir tilltalad av Glaukon som tror sig veta att den tilltalade var med på det
berömda Gästabudet han hört vännen Foinixs tala om. Appollodros avfärdar tanken
men har, liksom Foinix, fått det skildrat för sig av en som var med. Det är
dennes berättelse som Appollodros återberättar i Platons sinnrika fiktion.https://drive.google.com/file/d/0B8M_mYqHqwntSmQ0UVlYWGo5YTQ/edit?usp=sharing
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar